mandag 15. desember 2008

Begynnelsen - Ctrl+S og Ctrl+Z

I det forrige innlegget spekulerte jeg i at kimen til min fascinasjon for hurtigtaster kommer av at jeg brukte PC lenge før den fikk mus. Kanskje er det da et lite paradoks at min lidenskap for hurtigtaster virkelig slo ut i full blomst gjennom noen år med bruk av Mac. Det var vel Apple som oppfant musen, og det er hevet over enhver tvil at dersom man skal drive med tegning, sideombrekking, bildebehandling eller annet designarbeid, så er musen uunnværlig.

Men: Apple og Adobe har alltid lagt til rette for en arbeidsform hvor man har én hånd på musen og den andre på tastaturet. Mac har dessuten bare én knapp på musen, men når man har 101 eller flere knapper på tastaturet, så trenger man ikke flere enn én.

Jeg tilbrakte mye av studietiden på NHH med å bedrive sideombrekking og design i studentforeningens Grafisk Senter, og hadde i fere omganger oppgaven med å lære opp nye medarbeidere i dette arbeidet, med bruk av Mac.

Min opplæring startet alltid med hurtigtaster, og den startet alltid med de to viktigste:
Ctrl+Z : Angre
Ctrl+S : Lagre
Og poenget mitt var at disse to må brukes like ofte.

Et sitat fra ett av Larry-spillene (kan det være treeren?) som har brent seg fast i minnet er følgende, som du får lvert når du har gjort noe teit, Larry dør og du må begynne på nytt:
- Remember, Al says: Save early, save often

Etter å ha jobbet mye med sideombrekking, og ikke minst etter mange timer som brukerstøttevakt, tror jeg at jeg kan konstatere at manglende lagring er årsak til broparten av den mentale og sjelelige lidelse sm mennesket påføres av datamaskiner.

Så derfor, et godt råd for bedre mental helse og et langt liv:
Ha alltid venstre hånd liggende på tastaturet, og trykk Ctrl+S hver gang du trekker pusten.

Når det gjelder Ctrl+Z, Angre, så er det kanskje ikke en selvfølge for gud og hvermann å bruke den ofte, men jeg synes den er veldig nyttig, ikke minst fordi den er så lett tilgjengelig på tasaturet. Det er også nyttig at den så vidt jeg vet er universal, altså den fungerer i alle dataprogrammer. Verdt og merke seg er at den også fungerer på web, dvs i utfylling av skjemaer på web, eller i web-baserte epostklienter, cms-løsninger eller lignende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar