mandag 22. desember 2008

Alt+F4 og Ctrl+F4 - "Lukke, sa jeg, LUKKE!"

Når jeg er sent ute for å rekke barnehagen, står jeg ofte ved pulten og trykker febrilsk Alt+F4 mens jeg tar på meg frakken. Ellers på dagen sparer denne hurtigtasten meg for mange musebevegelser lenst opp i høyre hjørne på skjermen, et sted det stort sett er helt unyttig å ha musen, og som derfor alltid er langt unna.

Som den våkne leser har gjettet er altså Alt+F4 hurtigtast for å lukke programmer i Windows, og også for å lukke Windows og slå av maskinen.

Som med Alt+Tab i mitt forrige innlegg, har også hurtigtasten Alt+F4 en lillebror:
Ctrl+F4

Som man også kunne forvente opererer Ctrl+F4 innenfor ett program, og lukker det dokumentet du ser på, uten å lukke hele programmet.
I en nettleser som Firefox betyr dette at du kan lukke en enkelt fane med Ctrl+F4, mens Alt+F4 lukker alle faner i det vinduet du har åpent.
I Excel lukker Alt+F4 alle dokumenter du har åpne, mens Ctrl+F4 lukker bare det ene du ser på.
I Word lukker Alt+F4 bare ett dokument, selv om du har mange åpne, og derfor er det lett å bli forvirret av at Excel insisterer på å lukke alle. Dette betyr imidlertid ikke at Alt+F4 og Ctrl+F4 er helt identiske i Word. Dersom man kun har ett dokument åpent, vil Ctrl+F4 lukke dokumentet uten å lukke programmet. Nyttig dersom manl åpne et annet dokument like etterpå!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar