fredag 16. januar 2009

Windows-tasten

Jeg må først tilstå at jeg er glad i Windows-tasten. Ironisk nok er dette ikke fordi jeg har et sentimentalt og hjertelig forhold til Windows (for hvem har vel det...), men derimot fordi jeg har et nostalgisk sentimentalt forhold til Mac. Windows-tasten minner meg om Eple-tasten, og derfor liker jeg den. Logisk? Neppe, men det er ikke så viktig.

Jeg er sikker på at det finnes en bråte med hurtigtaster som bruker Windows-tasten, men jeg vet bare om noen få stykker:

Windows+E
Starter Windows Explorer, altså et veldig effektivt alternativ til å klikke seg frem til "Min Datamaskin" et eller annet sted.

Windows+M
Minimerer alle vinduer. Det samme som funksjonen "Vis skrivebordet" som man finner et eller annet sted hvis man klikker rundt med musen.

Windows+R
"Run", eller "Kjør" på norsk. Bruker den oftest etterfulgt av "cmd" for å starte et DOS-vindu fordi jeg har lyst til å skrive "ipconfig" eller noe slikt.

Windows
Altså bare windows-tasten uten noe annet. Åpner Start-menyen, slik at du kan bruke pilene til å navigere deg frem til programmer eller "Logg av" eller annet man bruker startmenyen til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar